Thursday, December 15, 2011

hilang muscle bukan LEMAK??

salam peps...

entry kedua hari ni,...bersemangat ni nak TAIP SUNGGUH2, sebab tulisan sebelum ni semua dah dibuang ke trash sebab  tak bersedia...

ok menjawab persoalan kak nadiyah...kenapa lose muscle dan bukan lemak...

info ni bukan rekaan memang HANGAT discussion ok!!!
jom share2 good info for all....

Semasa kita berdiet, kita cenderung ambik makanan low carb, less sugar,..and ada tu sampai tak makan langsung..tapi tetap bersenam.

nak tau tak mana majoriti glucose dan air yang kita ambik hari2 tu disimpan kat mana????

MUSCLE...sangat penting untuk kita maintain kan muscle mass dalam badan,so nanti badan kita taklah cepat sangat naiknya bila berat dah turun sesangat tu....

Memangla bila timbang, berat yang tinggal adalah TANPA MUSCLE. Sesiapa pun yang BERSENAM sangat perlukan muscle2 ni, dan tak perlulah sampai menyekat sangat2 makanan tu.

Mengikut kajian, exercise sangat perlu untuk


 to improve body composition, the percentage or ratio of muscle to body fat.
sorry tak pandai nak buat ayat melayu nye, so sila translate sendiri ye,..heeee
be wise in selecting your food..
Saya tak berapa risau sangat pasal berat tak turun banyak untuk permulaan, tapi saya akan risau kalau nanti tak mampu nak kekalkan berat dan turun berat secara sihat...
Ini sebagai sharing and caring,..tapi saya tabik spring kat kakak2 CDCS sebab sangat disiplin dan kuat untuk lose weight!!! terbakar2 ni!!

GOOD LUCK SEMUA!!!

2 comments:

  1. Akak kurang paham gak... Sebab nk related ngn badan akak nie... Tp akak mmg senang naik kalau makan berlebih lebihan... Itu menunjukkan akak ni metabolisme kureng ke?

    ReplyDelete
  2. yes kak,..kadang2 kita turun sgt byk berat, tpi nnt nk naik pun senang la..sebb matabolisme rendah..metabolisme sgt berkait dgn muscle (otot dalam badan)

    ReplyDelete