Wednesday, February 22, 2012

"MAHAL" tak bertempat!

Assalamualaikum...


dear readers,. entry kali ni saya nak kongsi tentang istilah MAHAL di mata saya, maklumlah, saya seorang student di tahun akhir yang merangkak lagi untuk ada duit sendiri.






semua orang tahu kepentingan DUIT/MONEY/ape2 bahasa yang memaknakan DUIT tu,..
for me, DUIT sangatlah penting untuk duit sewa rumah, duit buku, belanja harian,. kegunaan untuk emergency dan sebagainye,. untuk bersuka ria, portion yang saya peruntukan SANGAT sikit, since saya amat berkira bab2 nk beli kasut, beg, baju dan lain2. Boleh tanye kawan2 saya,berapa kali 1 sem saya berbelanja "besar". Pada saya, mungkin kerana didikan keluarga yang mengutamakan "beli barang yang diperlukan dahulu, daripada membazir untuk sesuatu yang tidak perlu"


Yes, lain orang, lain keperluan dan keinginan. Dan mungkin bagi sesetengah orang, beli barangan berjenama dan sebagainya merupakan KEPERLUAN,..takpe, masing2 ada pendapat sendiri kan??


Yang saya nak tegaskan kat sini adalah,.. RAMAI SANGAT kat luar sana yang cakap,


"dik, HERBALIFE mahal la, tak mampu nak beli,"... ok, ini ayat biasa, takpe saya respect orang yang macam ni, yelah mungkin bulan ni berbelanja lebih untuk keperluan keluarga atau nak beli barang2 ruumah ke kan?? (positive is my way of thinking) 



tup tup tup,.. kat status..... IPad, IPhone, Prada, Gucci, semualah diupdatenye, ok takpe lagi, duit korang suka hati la kan,.. tapi which one more expensive?? you tell me!...

Susahkan nak yakinkan orang tentang 1 kenyataan ni

"you are paying for your own health, and there's A LOT of other things that will come with the GOOD HEALTH".. 

Saya sangat berpegang kuat pada kebaikan kesihatan yang baik.. 
  1. Kerja lebih kuat
  2. Duit lebih banyak (bila kerja kuat, of course we'll be productive kan?)
  3. Less dependable on medicine (takpayah keluar duit banyak2 untuk merawat penyakit)
  4. Boleh enjoy doing things you love to do (sports terutamanya, sebab bila tak fit, tak selamat untuk menjadi aktif di padang)
  5. Yang paling penting bagi saya, KEGEMBIRAAN tengok other family members SIHAT jugak, I'm working on it, ALHAMDULILLAH)
Let me make a calculation for you guys.

Herbalife shake untuk SIHAT (breakfast je) anggaran dalam RM5.43,.. apa yang dapat?? 
  1. Nutrisi lengkap untuk badan
  2. Mudah dan cepat untuk diguna 
  3. rendah kalori
  4. Weight management
  5. Sedap!
Makanan breakfast yang memang biasa nye dalam RM5 jugak kan,.. apa yang dapat??
  1. Lemak
  2. Nutrisi, tapi sangat terhad
  3. Tinggi kalori
Tambahan pulak, HERBALIFE shake ni adalah FOOD,.. so bila makan untuk breakfast, tak perlu nak ambik makanan lain lagi,.. kalau orang nak turunkan berat badan, takpayah berbelanja extra untuk makan, budget lebih kurang itu jugak. Just ganti pagi dan malam untuk mereka yang nak turunkan berat badan.


 Ini semua PILIHAN!! 
Baru2 ni dengar so many sad story,.. ada yang rebah ketika bersukan, terduduk ketika kerja, anak2 tak sihat, penyakit berangkai...macam2,... 

Betul ajal di tangan ALLAH. Tapi kan menjaga kesihatan tu penting untuk elakkan sebarang kemungkinan dan yang penting jaga nikmat ALLAH tu! 

So janganlah nak MAHAL tak bertempat okeh,.. saya tak faham sangat dengan statement tu.

JAGALAH kesihatan tu, esok dah masuk hospital or bila anak2 dah sakit, keluarkan duit LEBIH dari tu nak??

Saya HORMAT mereka2 yang memang tak mampu (tapi TRUST ME, kat mana ader kemahuan dan usaha, Insyallah) ... tapi yang dah terlebih mampu tu, DONT TAKE YOURSELF FOR GRANTED.. sekarang ni, penyakit sangat senang nak serang,..ala2 kata Chef Wan,. "bacteria sekarang pandai2, so kita kena jadi lebih pandai,"


OKBAI!







No comments:

Post a Comment