Thursday, November 24, 2011

Jom share info sihat!!

salam semua..

heee..ni hari ke-empat saya berdiet semula..opss, bukan nye diet tak makan langsung...

as the topic for today,saya nak kongsi la serba sikit dari pembacaan saya di internet ( Alhamdulillah, I managed to find time dengan work load yang, urghhhh)..

Saya bukanlah pakar pemakanan, atau pelajar sains ke ape, tapi Insyallah saya banyak belajar dari pembacaan dan HERBALIFE..wah bunyi macam promote kan??? tapi memang saya banyak belajar sejak gunakan HERBALIFE dan DIET!!

ok2, first kita share dulu kandungan kalori dalam makanan


Nasi goreng dengan potongan ayam 1 pinggan               -591 cal 
Soto ayam 1 mangkuk                                                  -512 cal 
Murtabak 1 keping                                                        -231 cal 
Kuah murtabak ½ cawan                                               -73cal 
  
Rujukan :
1. Manual Prime and Supportive Messages for Healthy Eating (1997) National Working 
Group on Healthy Eating, Ministry of Health Malaysia. 
2. Nutrient Composition of Malaysian Foods (1997) 4
th
 Edition, Institute for Medical 
Research.  


kadang-kadang, kita makan sedikit tapi kerap..itu perangkap kalori sebenarnye, lebih teruk kalau takda aktiviti, MACAM SAYA..jadi option untuk orang macam saya adalah...KAWAL KALORI YANG MASUK DALAM BADAN, lagipun kalau nak tunggu senaman semua agak terhad masa yang tinggal kan?? so be wise, makan beringat sikit dan INGAT diet bukan sesuatu untuk jangka masa pendek...kita nak sihat sepanjang hayat kan???

kalau nak maintain berat badan pun, kena la tingkatkan metabolisme, so nanti dapat bakar lemak lebih sikit.

saya cuba untuk bina metabolisme sebaik mungkin di waktu pagi, sebab pagi sangat penting untuk jaminan kecergasan sepanjang hari...so I satrt with...

 HERBALIFE teamix - 400ml suam
  • meningkatkan metabolisme
  • penambah tenaga + KECERGASAN OTAK
  • kurangkan selera makan
  • anti oksida yang BAGUSSSS
  • pembantu buang toksin dalam badan
ALHAMDULILLAH.....bersih usus dan perut, dapat tingkatkan metabolism lgi!!




alamak, dah pukul 0023am...need to sleep...salam


saya akan update lagi di entry seterusnya ye,..stay tune..





2 comments:

  1. tima kasih sebab baca jgk,..heee...kak,i'll update lgi ye,..jom share2 dengan kwn2 lain..heee

    ReplyDelete