Wednesday, November 30, 2011

Kurang tidur punca GEMUK???

Salam peps...

nampak tajuk kat atas??? sebab utama saya membaca banyak article pasal tido harini sebab saya diserang selsema...heeee, memang dah boleh agak kenapa selsema,..memang lepas HERBALIFE saya dah tersangat kurang bersin diwaktu pagi...tapi kalau tak cukup tido, hai2 selsema....

Ini sebenarnya nak stress kan kepentingan tido yang cukup,..macam saya ni, dari kecik memang bermasalah sikit, habuk tak boleh, seafood tak boleh,.macam2 lah,..tapi ALHAMDULILLAH sekarang dah improved a lot...cuma kalau badan dah kata kena tido, kena rehat,...pegilah panjat katil tu, sebab faktor cukup waktu rehat pun sangat membantu badan untuk segar semula esok pagi nya...

ok, berkenaan dengan tajuk kat atas ni......KURANG TIDUR PUNCA GEMUK??? wah...takutnya....
Bila saya baca tajuk, saya terpikir, "owh, aku tak makan pun waktu tak tido tu, so selamat"...hahahha
jangan terpedaya ok,...bukan sebab makan atau tak,.tapi sebab kadar hormon tertentu yang meningkat dan menurun dalam badan kita..

Sebelum ni, serius cakap, saya sendiri pun, tak berapa nak menekankan waktu tido yang cukup, sebab dalam hati pikir takpe tak tido biar badan bakar lebih sikit?? huh?? patut tak??
Bagi orang2 yang sah2 sebelum ni kejanya asyik makan je bila tak tido, dah confirmlah akan naik berat badan tu, tapi bagi mereka yang tak makan apa2 time tak tido tu beringatlah ye...

FAKTA hasil kajian saintis menunjukkan, orang2 yang tak tido secara cukup waktu malam nya akan mengakibatkan penuranan sejenis hormon dalam badan yang menyebabkan kita rasa kenyang. Sebab tu la bila kita bangun, kita memang akan cenderung untuk makan berlebihan..

Article ni buat saya sedar kejap,..kalau nak ikut logik akal pun, badan ni macam kereta jugak, bila time dah cukup kena service lah, kena rehat lah kalau tak temperature naik kan..tak gitu...badan kita lagi sensitif sebenarnya dari kereta, jadi kena la jaga baik2..

Lepas ni, as personal wellness coach, saya sendiri akan jaga diri saya supaya lebih sihat dan tolong kawan2 yang dibawah jagaan saya untuk sihat jugak,..AMIN....

SO PEPS, jangan masuk tido dulu...tunggu la malam ye,..hehehehe...

No comments:

Post a Comment